Dividendový aristokrat: PepsiCo
Jak se říká, pomalu, ale jistě. To je fráze, která Vás napadne, když se podíváte na Dividendové Aristokraty.
Dividendoví Aristokraté jsou skupinou 66 společností z indexu S&P 500, které zvyšují dividendu více než 25 let v řadě. Dnes se podíváme na potravinářského a nápojového giganta společnost PepsiCo (PEP).
Akcie dnes nabízí 3,6% dividendový výnos a firma PepsiCo zvýšila svou dividendu již 50 let v řadě, takže se společnost zařadila na ještě prestižnější seznam Dividendových Králů. Dividenda společnosti je navíc velmi bezpečná a vhodná pro investory, kteří nemají příliš v lásce riziko.
Ocenění dnes není zrovna dobré pro nákup, ale to bylo zřídka kdy i v minulosti, prostě nejde o levnou akcii a to kvůli silnému obchodnímu modelu a stabilnímu růstu. Společnost by měla mít malé problémy se zvyšováním dividend po mnoho příštích let.
Přehled
Společnost Pepsi-Cola byla založena v pozdních 90.letech 19.století Calebem Bradhamem, lékárníkem ze Severní Karolíny. V roce 1961 vznikla společnost Frito-Lay, Inc. a to sloučením společnosti Frito Company a společnosti H. W. Lay Company.
Ve své současné podobě firma PepsiCo vznikla fúzí firem Pepsi-Cola a Frito-Lay v roce 1965.
Dnes je to globální gigant v sektoru potravin a nápojů. Má tržní kapitalizaci téměř 269 miliard dolarů a generuje více jak 80 miliard dolarů ročních příjmů.

Zdroj:Prezentace pro investory
Obchodně je firma téměř rovnoměrně rozdělena mezi segmenty potravin a nápojů. Příjmy jsou taktéž geograficky vyvážené.
Firma má velké portfolio a vlastní mnoho populárních značek. Některé z hlavních značek společnosti jsou limonády Pepsi a Mountain Dew, stejně jako neperlivé nápoje jako Pure Leaf, Tropicana, Gatorade a balené vody.
Kromě hlavních značek nápojů má firma též velké množství značek občerstvení pod logem Frito-Lay. Společnost také vybudovala portfolio zdravějších potravin, jako jsou značky Quaker, Naked a Sabra. Rozmanité portfolio společnosti slouží velmi dobře. Má produkty, které uspokojí všechny chutě v celém zákaznickém spektru.
Firma 26. dubna 2022 oznámila výsledky za Q1 2022 a výsledky to byly opět velmi silné. Tržby meziročně vzrostly o 9,3 % na 16,2 miliardy dolarů. EPS za Q1 2022 bylo ve výši 3,06 %, což je 148% nárůst oproti Q1 2021 (1,24 dolarů).
Vedení pro rok 2022 očekává EPS ve výši 6,63 dolarů, to znamená meziroční růst EPS o 6%.
Vedení již 10. února 2022 oznámilo navýšení dividendy pro rok 2022 a to o 7%, což bylo padesáté navýšení dividendy v řadě, čímž se firma zařadila do prestižního klubu Dividendových Králů!
Růst
Společnost má dlouhou historii stabilního růstu. I v tak náročném prostředí pro „sladkou vodu“ však společnost pokračovala ve svém růstu. Výkonnosti společnosti od roku 2013 na obrázku níže.

Zdroj:Prezentace pro investory
Společnost by tak měla být schopna i v příštích pěti letech generovat růst o 5 až 6% růst upraveného zisku na akcii ročně. Nejslibnějšími katalyzátory růstu pro společnost jsou segmenty zdravějších potravin a nápojů a to na rozvíjejících se trzích.
Prodeje slazených sodovkových nápojů klesají na rozvinutých trzích, jako je USA, tam spotřeba (prodeje) trvale klesají již více než deset let v řadě.
Proto se velké společnosti vyrábějící limonády, jako je právě PepsiCo, musely přizpůsobit spotřebitelům, kteří dnes více dbají na své zdraví. Za tímto účelem společnost posunula své portfolio směrem ke zdravějším potravinám, které silněji rezonují s měnícími se preferencemi spotřebitelů.
Navíc má firma obrovskou příležitost k růstu na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, Afrika, Indie a Latinská Amerika. Jedná se o málo rozvinuté regiony světa s velkou populací a vysokou mírou hospodářského růstu.
Rozvíjející se trhy byly opět v Q1 2022 hnacím motorem růstu.

Zdroj:Prezentace pro investory
Konkurenční výhody, výkonnost v recesi
Společnost PepsiCo má řadu konkurenčních výhod. Mezi nimi jsou silné značky na globálních trzích. Společnost má 23 značek, z nichž každá generuje obrat více jak 1 miliardu dolarů ročně. Silné značky jsou maloobchodníky umisťovány na nejlepší místa v regálech, kde si jich zákazníci všimnou nejdříve a také dávají společnosti sílu cenotvorby.
Silná rozvaha a s ní spojená finanční síla společnosti dále umožňuje investovat do výzkumu a vývoje a také do reklamy, aby si své konkurenční výhody udržela.
Společnost každý rok investuje miliardy do výzkumu a vývoje, aby inovovala nové produkty a vzhled obalů. Firma každý rok vydá více jak 2 miliardy dolarů za reklamu, aby si udržela tržní podíl a budovala povědomí a značku u spotřebitelů.
Konkurenční výhody společnosti PepsiCo a silné značky umožňují společnosti dosahovat vysoké ziskovosti i během ekonomického poklesu. Potraviny a nápoje si vždy zachovávají určitou míru poptávky, proto se společnosti během finanční krize 2007-2009 dařilo dobře.
Zisky na akcii společnosti během finanční krize v letech 2007-2009 byly následující:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 3,34 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 3,21 dolarů (pokles o 3,9 %)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 3,77 dolarů (nárůst o 17 %)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 3,91 dolarů (nárůst o 3,7 %)
Společnost vykázala silný růst i v letech 2020 a 2021, kdy koronavirová pandemie poslala celosvětovou ekonomiku do recese. Společnost je proto odolná vůči recesím.
Ocenění a očekávané výnosy
Vedení očekává, že společnost v roce 2022 vygeneruje zisk na akcii ve výši 6,63 dolarů (6% nárůst oproti 6,26 dolarů EPS roku 2021). Dnes se tak akcie obchodují s poměrem ceny a zisku (P/E) ve výši 25,6. Odhad reálné hodnoty (desetiletý průměr) je poměr ceny a zisku ve výši 21.
Na tomto základě se akcie zdají být nadhodnocené. Pokles P/E poměru by tak v příštích pěti letech mohl snížit roční výnosy asi o 4 % ročně.
Což znamená, že budoucí výnosy budou velmi pravděpodobně tvořeny růstem zisku na akcii a dividendami. Analytici očekávají, že společnost bude schopná každý rok zvýšit svůj zisk na akcii asi o 5,5 %. Tyto odhady jsou založeny na organickém růstu tržeb, možných budoucích akvizicích, mírném růstu marží a zpětném odkupu akcií.
Společnost má dnes dividendový výnos ve výši 2,7 %. Bude tak nadhodnocení akcií obtížné překonat. Kombinace poklesu ocenění, růstu zisků a dividend by tak v příštích pěti letech mohlo znamenat celkové očekávané výnosy asi 4 % ročně.
Firma má bezpečnou dividendu s předpokládaným výplatním poměrem v roce 2022 ve výši asi 69 %. To dává společnosti dostatek prostoru budoucí zvyšování dividendy dle tempa růstu upraveného EPS.
Akcie se dnes obchodují s prémiovým oceněním, což je velmi pravděpodobně z důvodu velkého růstu společnosti. Jen málo dalších společností v sektoru spotřebního zboží dokáže takovému růstu konkurovat.
A ještě méně společností se může rovnat historii pravidelného navyšování dividend.
Bohužel však ocenění je příliš vysoké a očekávaná návratnost příliš nízká, než abychom mohli akcii dnes doporučit k nákup, ale očekávané tempo růstu znamená, že akcie jsou vhodné pro další držení (Hold).
Závěr
Společnost PepsiCo je silná firma s dlouhou řádkou předních světových značek a to jak v kategorii nápojů, tak i potravin. Díky velkým investicím do nových produktů a akvizic bude pravděpodobně pokračovat v růstu tržeb a zisků po mnoho příštích let.
Současní investoři by měli i nadále těžit ze silné pozice společnosti na trhu a to především díky každoročnímu zvyšování dividendy a růstu zisků.
Akcie jsou nadhodnocené, což znamená, že hodnotoví investoři by měli před nákupem akcií počkat na atraktivnější nákupní cenu.