Dividendový Král: Colgate-Palmolive
Investoři, kteří hledají kvalitní dividendendové akcie, by jako mezi prvními měli zvažovat společnosti s nejdelší historií dividendového růstu. Dividendoví Králové je vybraná skupina 25 akcií s 50+ po sobě jdoucími roky zvýšení dividendy.
Colgate-Palmolive (CL) vyplácí svou dividendu již od roku 1895 bez přerušení a během posledních 57 let dividendu zvýšil. Je tak i členem Dividendových Aristokratů, což je skupina 53 společností v indexu S&P 500, s 25+ roky zvyšování dividendy.
V tomto článku se na Colgate-Palmolive podíváme podrobněji.
Přehled podnikání
Kořeny firmy Colgate-Palmolive sahají až do roku 1806, kdy firmu založil William Colgate, který v New Yorku začal podnikat se škrobem, mýdlem a svíčkami. Firma tedy existuje již více jak 200 let. Colgate-Palmolive dnes vyrábí výrobky pro ústní hygienu, jako je zubní pasta, výrobky osobní hygieny, jako je mýdlo, domácí čisticí prostředky, ale i krmivo pro domácí zvířata. Mezi jeho hlavní značky patří Colgate, Palmolive, Hill’s Science Diet a další.

Zdroj:Prezentace pro investory
Jak ukazuje obrázek výše, tak firma Colgate-Palmolive se dělí do čtyř segmentů:
- Oral Care (46% celkový prodejů)
- Personal Care (20% celkový prodejů)
- Home Care (18% celkový prodejů)
- Pet Nutrition (16% celkový prodejů)
Colgate-Palmolive 29. ledna 2021 vydal zprávu o ziscích v Q4 2020. Tržby byly ve výši 4,32 miliardy dolarů – o 170 milionů dolarů vyšší než očekávaly analytici, zatímco zisk na akcii (earnings per share) byl ve výši 0,77 dolarů – o jeden cent nad očekávání.
Organický růst prodejů, který vylučuje jednorázové faktory, jako jsou např. směnné kurzy, byl v Q4 2021 ve výši 8,5% – o 3,1% vyšší než se očekávalo.
Celkový objem prodejů vzrostl o 7,5%, na 4,32 milionů dolarů. Hrubá marže byla ve Q4 2021 61,1%, růsto o 100 bazických bodů.
Perspektivy růstu
Analytici očekávají, že společnost v příštích letech poroste o 6% ročně.
Jedním z nejdůležitějších růstových katalyzátorů Colgate-Palmolive je mezinárodní růst, zejména na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, kde má Colgate-Palmolive 30%+ podíl na trhu. Více jak polovina ročních prodejů společnosti pochází z rozvíjejících se trhů.
Rozvíjející se trhy jsou pro americké firmy vyrábějící spotřebitelské produkty, jako je právě Colgate-Palmolive, extrémně atraktivní, protože rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a mnoho dalších, mají velké množství obyvatel a zažívají prudký hospodářský růst.
Společnost je vystavena kurzovému riziku, protože prodává globálně, což znamená, že prodává v mnoha různých měnách, ale zisky vykazuje v dolarech, který v posledních měsících silně oslabil.
Svou daň si vybarala i volatilita cen komodit, i když společnost přijala mnohá opatření k úspoře nákladů.

Zdroj:Prezentace pro investory
Vedení firmy se dále zaměřilo na zvýšení organického růstu pomocí invacií produktových řad. Tedy jiným způsobem, než jak se snažila do předminuloého roku = vytvářením podobných verzí stávajících produktů, ale vytvořením (představením) zásdně jiných produktů.
A zafungovalo to výborně, proto vedení navýšeilo rozpočet na vývoj a výzkum.

Zdroj:Prezentace pro investory
Firma také zapojila influencery, kteří propagují její produkty. To pomohlo především na velkém čínském trhu, kde i nadále tržby vysoce rostou. Vedení firmy se zaměřilo na výzkum a vývoj a to především tzv. prémiových produktů, které tito influenceři propagují online. Tento koncept se loni firmy velmi platil na všech trzích, kdy vygeneroval více tržeb při stejném objemu prodejů.

Zdroj:Prezentace pro investory
Konkurenční výhody a výkonnost recese
Společnost Colgate-Palmolive má mnoho konkurenčních výhod, které za posledních 200 let podpořily její růst. Firma si vybudovala dominantní postavení ve svých hlavních kategoriích výrobků, zejména pak v zubních pastách a zubních kartáčcích. Například v zubní pastě tržní podíl Colgate-Palmolive trvale stoupá.
Dnes má firma větší tržní podíl než tři její největší konkurenti. Takový vysoký podíl na trhu dovoluje firmě Colgate-Palmolive si účtovat vyšší ceny za prémiové produkty a v průběhu času tyto ceny navyšovat. Cenová nadvláda je kritickou konkurenční výhodou, především v sektoru spotřebního zboží.
Další velkou výhodou Colgate-Palmolive je, že prodává produkty, které jsou nezbytností moderního života. Spotřebitelé potřebují přípravky na péči o ústní dutinu, osobní a domácí zvířata, aby si zajistili dobré zdraví a to nejen sobě, ale i svým domácím mazlíčkům.
Společnost Colgate-Palmolive tak má zajištěnou stálou poptávku, která dává společnosti konzistentní ziskovost a to i během recese.
Výnosy společnosti Colgate-Palmolive na akcii během finanční krize:
- zisk na v roce 2007 byl ve výši 1,69 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 1,83 dolarů (nárůst o 8,3%)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 2,19 dolarů (nárůst o 20%)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 2,16 dolarů (pokles o 1,4%)
Colgate-Palmolive vytvořila v letech 2008 a 2009 (v nejhorších letech finanční krize) kladný růst zisku. Společnost dosáhla v roce 2009 růst zisku dokonce o 20%, tenkrát opravdu nebylo mnoho společností, které by se mohly pochlubit takovým růstem. Zisky se v roce 2010 mírně snížily, ale od roku 2011 již znovu rostly.
Vysoká výkonnost společnosti v letech 2007 až 2010 je zásluhou jejího silného obchodního modelu a výkonných silných značek. Díky těmto vlastnostem je Colgate-Palmolive velmi odolná firmy proti recesím.
Ocenění a očekávané výnosy
Společnost Colgate-Palmolive v příštích letech nejspíše vykáže poměrně slabé výnosy, a to nikoli z důvodu poklesu tržeb, ale spíše proto, že akcie již mají tento růst zahrnut v ceně. A tedy cena bude spíše stagnovat nebo i mírně klesat.
V příštích letech očekáváme růst zisku na akcii o cca 6%. Při současné ceně je dividendový výnos příliš nezajímavých asi 2,2% ročně.
Akcie se obchodují s PE násobkem ve výši necelých 24 očekávaného letošního zisku. To je o trochu výše než odhad férové hodnoty, která je ve výši 21.
Návrat k férovému ocenění by proto v příštích pěti letech vedlo k cca -5% poklesu ocenění.
Pokud zvážíme očekávaný růst zisků a dividendovém výnosu, tak by celková návratnost v příštích pěti letech mohla dosáhnout asi 3-4%. To je příliš málo pro doporučení ke koupi.
Dividendový výplatní poměr je asi 60%, takže dividenda má dostatek prostoru pro další růst – navíc je to Dividendový Král. Další navýšení by měla firma oznámit v polovině března 2021.
Investoři, kteří nakoupili akcie za nižší cenu, se tak mohou těšit z vyššího dividendového výnosu a dalšího růstu dividendy, která bude navyšována ještě mnoho let.
Závěr
Společnost Colgate-Palmolive má velmi působivou historii a to jak z pohledu déky existence firmy, tak postupného rozšiřování svého produktového portfolia a délce pravidelného navyšování dividendy.
Je to vysoce kvalitní firma s několika přední celosvětovými značkami. V posledním roce se vedení firmy zaměřilo na inovace a tím obnovilo firemní růst. Proto investoři mohou očekávat, že společnost v nadcházejících letech naváže na vynikající výkon v roce 2020. Navíc je to společnost odolná recesím.
Bohužel však cena akcii je dnes hodně vysoko a očekávaným ročním výnosem pod 4% tak lze akcie Colgate-Palmolive označit jako k prodeji (SELL), popř. pro další držení (HOLD) a těšit se z pravidelně navyšované dividendy … je to přeci jen Dividendový Král a to už něco znamená!
A to znamená stabilitu a dlouhodobý růstový potenciál dividend.