Dividendový Král: Stepan Company
Společnost Stepan Company (SCL) má dividendovou historii, které může konkurovat jen málo společností. Společnost má v současné době sérii 55 po sobě jdoucích let zvýšení dividendy, což z ní činí jednu z pouhých 50 akcií na celém akciovém trhu se sérií zvýšení dividendy nad 50 let.
To řadí společnost mezi elitní Dividendových králů, malou skupinu akcií, které zvyšovaly své dividendy po dobu nejméně 50 let v řadě.
Dividendoví králové jsou „nejlepší z nejlepších“, pokud jde o odměňování akcionářů dividendami a jejich každoroční navyšování.
Přehled
Historie společnosti sahá až do roku 1932, kdy ji založil 23letý Alfred C. Stepan Jr. a v té době byla známá jako Chemical Distributors. Prvním produktem začínajícího podniku byla chemikálie, která kontrolovala prach na silnicích v Illinois, prodávaná z pronajatého pultu na chicagském North Pier Terminal. Tyto skromné začátky byly počátkem mnohamiliardové chemické velmoci.
Společnost má stále ústředí v Illinois a vyrábí základní a střední chemikálie, včetně povrchově aktivních látek, speciálních produktů, germicidních kvartérních látek a kvartérních látek změkčujících tkaniny, anhydridu kyseliny ftalové, polyuretanových polyolů a speciálních přísad pro trh s potravinami, doplňků a farmaceutických přípravků.
Od tohoto stolu v terminálu North Pier se rozšířila do skutečně globálního dosahu se svými 21 výrobními závody ve 12 zemích po celé Severní a Jižní Americe, Asii a Evropě. Stepan se také může pochlubit globálními výzkumnými centry, celosvětovou distribuční sítí a širokým portfoliem produktů, které uspokojí různorodou skupinu potřeb zákazníků.
Stepan je organizován do tří odlišných obchodních linií:
- povrchově aktivní látky
- polymery
- speciální produkty
Tyto podniky obsluhují širokou škálu koncových trhů, což znamená, že společnost není odkázána na hrstku průmyslových odvětví, což je důležité během hospodářského poklesu.
Obchod s povrchově aktivními látkami je podle tržeb společnosti největší a představuje asi 68 % celkových prodejů v posledním čtvrtletí. Povrchově aktivní látka je organická sloučenina, která obsahuje ve vodě rozpustné i ve vodě nerozpustné složky. Povrchově aktivní látky jsou klíčovými složkami spotřebitelských a průmyslových čisticích směsí, jako jsou detergenty, čisticí prostředky, emulgátory, pěnidla nebo odpěňovače, látky zvyšující viskozitu, odmašťovadla a další.
Firma nabízí širokou škálu povrchově aktivních chemikálií a vytváří vlastní povrchově aktivní látky a formulované směsi, které splňují jedinečné požadavky zákazníků. Tyto povrchově aktivní látky se používají v široké škále aplikací, jako jsou pěnidla pro šampony, činidla používaná při obnově oleje a emulgátory pro zemědělské insekticidy.
Obchod s polymery je druhý největší z hlediska tržeb, produkuje asi 28 % celkových tržeb společnosti.
Divize polymerů se dále dělí na tři segmenty:
- polyesterové polyoly
- práškové lakové pryskyřice
- ftalanhydrid
Polyesterové polyoly se používají v široké škále aplikací jak pro polyuretan, tak pro polyisokyanurát. Společnost vyrábí celou řadu aromatických a alifatických polyesterových polyolů pro použití v tuhých pěnách, stejně jako mnoho aplikací pro nátěry, lepidla, tmely a elastomery.
Polyesterové pryskyřice jsou navrženy s hydroxylovou nebo karboxylovou funkčností a kombinují se s různými vulkanizačními činidly, aby vytvořily odolné, atraktivní a ekologické práškové nátěry. Pryskyřice RUCOTE společnosti mohou zlepšit kvalitu, výkon a vizuální přitažlivost povrchových úprav na široké škále produktů.
Anhydrid kyseliny ftalové je důležitou součástí Stepanovy divize polymerů. Kromě použití v chemii polyesterpolyolů je ftalanhydrid klíčovou surovinou pro změkčovadla a nenasycené polyesterové pryskyřice.
Divize speciálních chemikálií, je dle tržeb společnosti nejmenší a produkuje jen asi 4 % celkových tržeb. Tento segment vyrábí vědecky podložené nutriční oleje používané v potravinářském, výživovém a farmaceutickém průmyslu. Její produkty jsou přírodní ingredience, které poskytují specifické nutriční výhody na koncových trzích, jako jsou doplňky stravy, nápoje, nutriční prášky, kojenecká výživa a řízení hmotnosti.
Růst
Firma zveřejnila výsledky Q2 2023 26. července 2023, přičemž výsledky byly horší, než se očekávalo, jak v tržbách, tak v zisku. Čistý zisk dosáhl 12,7 milionu dolarů, neboli 0,55 dolaru na akcii. Oba výsledky jsou výrazně nižší, pokles z loňských 52,1 milionu dolarů a 2,26 dolarů na akcii. Na upraveném základě činil čistý zisk 12,1 milionu dolarů, neboli 0,53 dolarů na akcii.
Celkové prodejní objemy meziročně klesly o 19 %. Provozní příjem povrchově aktivních látek dosáhl 15 milionů dolarů, což je velký pokles z loňských 48,2 milionů dolarů. Pokles byl způsoben nižšími prodejními objemy, které spadly o 15 % oproti loňskému Q2.
Globální poptávka obou segmentů klesla, což vedlo k celoodvětvovému snižování zásob. Špatné ctvrtletní výsledky znamenaly, že vedení snížilo odhad zisků pro rok 2023. Pro letošní rok je očekáváný zisk na akcii ve výši 2,80 dolarů, tedy velký pokles z 6,65 dolarů v roce 2022.
Firma má však stále pozitivní výhled. Deklarovaná růstová strategie společnosti zahrnuje výzkum a vývoj, který nepřetržitě dodává nové výrobky s přidanou hodnotou, vývoj nových procesů pro současné produkty a také zdokonalování stávajících procesů. Firma také občas udělá cílenou akvizici, pokud to vedení vidí jako přínosné, čímž získává výrobní kapacity nebo jinou strategickou výhodu.
Společnost také dále roste zakládáním výrobních míst a prodejních kanceláří tam, kde jsou její zákazníci, tedy po celém světě, což znamená, že může efektivněji a levněji těmto zákazníkům sloužit.
A také se snaží růst prostřednictvím strategických aliancí, tedy vytvářením společných podniků, kde firma působí jako technický expert, který doplňuje zdroje místního partnera. Tato komplexní růstová strategie pro firmu fungovala v minulosti, a přestože se nejedná o růstový titul, postupem času přinesla velmi dobrý růst příjmů.
Růst firmy byl v minulosti poněkud nerovnoměrný, ale celkově společnost dlouhodobě vyprodukovala slušný růst. V příštích pěti letech analytici očekávají růst zisk o 7 % ročně, i když to nebude růst lineární.
Konkurenční výhody a výkon v krizi
Mezi konkurenční výhody společnosti patří zákaznická základna a různorodost koncových trhů, globální dodavatelský řetězec a distribuční síť a také technické znalosti. Firma je skutečným lídrem na trhu ve svém oboru a to podporuje jeho růst v posledních více než 80 letech.
Zákazníci společnosti jsou extrémně různorodí, včetně koncových trhů, jako jsou zemědělské produkty, stavebnictví, doplňky stravy, čisticí prostředky, osobní péče, prádelna, služby na ropných polích, léčiva a mnoho dalších. Na světě není mnoho podniků, které obsluhují tak různorodé koncové trhy a které nabízejí expozici v mnoha různých odvětvích. To vytváří spoustu příležitostí pro růst a také odolnost vůči krizi.
Kromě toho společnost působí po celém světě. To jí umožňuje mít v blízkosti svých zákazníků technické odborníky a prodejní profesionály, kteří vyvíjejí produkty a řeší problémy rychleji a efektivněji, než kdyby byla centralizována v USA. Globální stopa společnosti je značným přínosem.
Produkty společnosti jsou také potřebami a ne přáními, což znamená, že během krize se společnosti daří velmi dobře.
Během finanční krize (2007-2009) si firma vedla ohromně dobře, zisky na akcii byly následující:
- zisk na akcii byl v roce 2007 ve výši 0,75 dolarů
- zisk na akcii byl v roce 2008 ve výši 1,20 dolarů (nárůst o 60 %)
- zisk na akcii byl v roce 2009 ve výši 2,92 dolarů (nárůst o 143 %)
- zisk na akcii byl v roce 2010 ve výši 2,95 dolarů (nárůst o 1,0 %)
Tržby se v tomto období každým rokem zvyšovaly, s výjimkou roku 2009, ale obrovské zlepšení marže během tohoto období způsobilo, že společnost drasticky zvýšila své zisky i přes nepřívětivý stav ekonomiky. Provozní marže byly v roce 2006 pouze 1,4 %, ale v roce 2009 dosáhly vrcholu 8,2 %, což bylo hnacím motorem růstu zisků.
Podnikání společnosti je velmi odolné vůči krizi a to je jedna z výhod, kterou poskytuje akcionářům. Společnost v roce 2020 opět prokázala svou odolnost, když pokračovala ve zvyšování dividendy i v náročných ekonomických podmínkách způsobených pandemií.
Ocenění a očekávaný výnos
Při současné ceně akcií cca 80 dolarů se akcie obchodují s P/E poměrem ve výši 28,5, což je výrazně nad odhadem reálné hodnoty P/E poměru ve výši 17.
Akcie společnosti se tak v současnosti zdají být extrémně nadhodnocené. Pokud by ocenění v příštích pěti letech kleslo k férovému ocenění, tak by to snížilo roční výnosy o téměř 10 % ročně.
Společnost používá svůj kapitál k podpoře svého podnikání prostřednictvím akvizic, ale jako Dividendový král vrací svým akcionářům hotovost již více než půl století. Růst kapitálových výnosů v posledních letech byl působivý.
Za posledních 11 let se firmě podařilo zvýšit své celkové roční kapitálové výnosy – zpětné odkupy a dividendy – o 14 %. To je velmi působivé a i když takové tempo růstu lze udržet dlouhodobě, dividenda se zdá být bezpečná i po snížení odhadů pro letošní rok, protože očekávaný výplatní poměr pro tento rok je 52 %.
I když dividendový výnos není příliš působivý = pouhých 1,8 %, přesto mohou investoři klidně spát, protože jejich výplata je bezpečná a pravděpodobně se bude v příštích desetiletích zvyšovat.
Výnos 1,8 % a předpokládaný roční růst EPS o 7 % budou pravděpodobně více než kompenzovány poklesem ocenění, což by mohlo v příštích pěti letech vést až ke ztrátě 1,2 % ročně. Proto dnes hodnotíme akcie firmy jako vhodné k prodeji (Sell).
Závěr
Vzhledem k nízkému dividendovému výnosu nenesou akcie firmy vysoké příjmy, přestože je to Dividendový král (právě proto). Společnost však každoročně zvyšuje dividendu.
To znamená, že akcie dnes vypadají nadhodnocené a to vzhledem k očekávaným výsledků pro rok 2023. Firma je lídrem ve svém oboru a prokázala, že je to dlouhodobě rostoucí a silný podnik, který dokázal zvyšovat svou dividendu bez ohledu na ekonomické klima. Ale dnes není vhodná doba pro nákup akcií a investoři by měli počkat na lepší cenu.